rączki wołające o pomoc
Czego masz prawo oczekiwać decydując się na rozmowę z pedagogiem szkolnym?

  • Życzliwej uwagi, niezależnie od tego, z jaką sprawą zwrócisz się do pedagoga; zawsze zostaniesz bardzo uważnie wysłuchany!
  • Otrzymasz  informację na temat swojej sytuacji i propozycję porady oraz pomocy!
  • Zgodnie z Kodeksem Etyczno-Zawodowym Pedagoga i Psychologa obowiązującą zasadą jest poufność i dyskrecja - z wyjątkiem sytuacji zagrożenia życia!

Drogi Uczniu, czekam na Ciebie, gdy:

  • czujesz, że  jesteś samotny i nikt Cię nie rozumie;
  • masz problemy rodzinne;
  • jesteś w trudnej sytuacji materialnej;
  • masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać;
  • jesteś dyslektykiem;
  • nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem, kolegami;
  • chciałbyś pomóc innym i nie wiesz, w jaki sposób to zrobić;
  • masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
  • chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.

Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka;
  • chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach;
  • masz pytania dotyczące wyników w nauce i  funkcjonowania Twojego dziecka w szkole;
  • potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania;
  • masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić;
  • szukasz pomocy.

Pedagog szkolny


„Szkoła wolna od dyskryminacji”

Bezsilność i niezdolność do podejmowania decyzji mających zmienić sytuację życiową to przejawy wykluczenia społecznego. Uczeń zagrożony wykluczeniem w przyszłości może to być potencjalny dorosły bez wykształcenia, pozbawiony możliwości pracy i zarobku. Może stanie się on rodzicem, którego dziecko trafi do naszej szkoły. Szacuje się, że co piąte dziecko w Polsce jest zagrożone wykluczeniem społecznym. Zjawisko wykluczenia społecznego warunkuje wiele czynników i dotyczy różnych obszarów życia społecznego. Zagrożenie wykluczeniem pojawia się w sytuacji, gdy osoba nie może uczestniczyć lub zostaje pozbawiona możliwości aktywnego udziału w życiu społeczno-ekonomicznym, politycznym kulturalnym grupy. Badania wskazują, iż zjawisko wykluczenia społecznego dotyczy coraz większej liczby dzieci i młodzieży, które nie mają możliwości właściwego funkcjonowania i edukacji w grupach rówieśniczych, nie osiągają sukcesów adekwatnych do potencjału rozwojowego, co w dalszej perspektywie może prowadzić do deprywacji potrzeb i narastania problemów. Wykluczenie uniemożliwia pełne uczestnictwo  w życiu społecznym z racji biedy, braku podstawowych kompetencji i niskich szans edukacyjnych lub w wyniku dyskryminacji.

Zachowania wskazujące na wykluczenie społeczne ucznia.

Sprawdź jak rozpoznać, że uczeń może być ofiarą wykluczenia społecznego.
Zachowania rówieśników wobec ucznia:

  • manifestowanie obojętności lub niechęci do drugiej osoby,
  • wyzwiska, wyśmiewanie, obrażanie,
  • stosowanie przemocy,
  • izolowanie z grupy rówieśniczej,
  • odmawianie praw, niechęć do wspólnych działań w grupie rówieśniczej.

Zachowania ucznia:

  • zmiany w zachowaniu, obniżenie nastroju, nieadekwatnie gwałtowne reakcje, spadek koncentracji uwagi, choroby,
  • spadek osiągnięć szkolnych,
  • unikanie kontaktów rówieśniczych lub nadmierna chęć upodobnienia się wybranej grupie,
  • ucieczki z domu, z lekcji,
  • eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi.

Reasumując, wykluczeniem społecznym nie są jedynie zagrożeni uczniowie wagarujący, mający trudności w nauce  i sprawiający trudności wychowawcze, ale również ci cisi, wycofani, prawie niezauważalni. Ich trudności z czasem stają się dla nich nie do pokonania  i zostają się główną przyczyną unikania szkoły, wagarów,  a w konsekwencji skutkują porzuceniem szkoły, co ma wpływ na dalszą sytuację życiową tych uczniów. Dlatego tak ważne jest by nie bagatelizować żadnego przypadku trudności ucznia w szkole i zapobiegać wykluczeniu  i marginalizowaniu uczniów  w różnych obszarach życia szkolnego.

Informacje zebrał i uporządkował dla Was pedagog szkolny.