1

Zespół szkół w Drygałach rozpoczął współpracę ze Stowarzyszeniem Wspólnota Kulturowa „Borussia” z siedzibą w Olsztynie. W ramach tej współpracy chętni uczniowie mogą wziąć udział w mini-projekcie szkolnym „ Niby różni, a jednak równi ” realizowanym w ramach projektu Bezpieczna różnorodność na Warmii i Mazurach, dzięki wsparciu finansowemu z Funduszy EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji i Samorządu Województwa Warmińsko - Mazurskiego.

Celem mini – projektu szkolnego jest poznanie oraz odkrycie przez uczniów własnych korzeni rodzinnych oraz tożsamości na podstawie rozmów z rodziną, odnajdywania w zbiorach rodzinnych dokumentacji, zdjęć potwierdzających pochodzenie oraz historię zamieszkania na danych terenach. Uzyskane informacje pozwolą uczniom na przedstawienie losów ich rodzin. Warsztaty, w których uczniowie wezmą udział dadzą możliwość zrozumienia zjawiska migracji, tożsamości narodowej oraz przynależności kulturowej. Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy skąd pochodzą ich dziadkowie, jaka jest ich historia i co było powodem osiedlania się ich rodzin na macierzystych terenach. Podsumowaniem projektu będzie porównanie okoliczności osiedlania, dziejów rodzin, przyczyn migracji oraz wystawa wykonanych przez uczniów drzew genealogicznych i zaprezentowanie opowiadań dotyczących historii ich przodków.

W dniu 9 lutego 2016 roku w Zespole Szkół w Drygałach odbyło się pierwsze spotkanie chętnych uczniów ze szkolnym koordynatorem projektu panią Anita Kucharską -Bigielis. Przedstawione cele projektu oraz zamierzone działania spodobały się młodzieży. Uczniowie do 22 lutego gromadzić będą informacje i przygotowywać się do zaprezentowania zdobytej wiedzy podczas warsztatów. Jednak już kilka dni po spotkaniu organizacyjnym młodzież przekazywała informacje o znalezieniu historii rodzin, przodków, starych zdjęć i dało się zauważyć, że te poszukiwania są wyzwaniem, a sama młodzież chętnie poszukuje dalszych losów rodzin.

 Projekt współfinansowany z Funduszy EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji  

234